Vandaag het boek “De 5 groeidrivers van Digital Marketing Pinball” geschreven door Daniël Markus uitgelezen. Hoewel, lezen is eigenlijk niet het goede (werk)woord. Het boek van Daniël heeft mij aan het denken en vooral ook experimenteren gezet, al tijdens het lezen. Ik kon het niet laten met het boek in de hand te checken of ik wel op de goede weg was.
Dit boek geeft een goede weergave dat in het huidige digitale tijdperk effectief e-commerce bedrijven niet meer zonder (gevoel voor) cijfers kunnen opereren. Of het nu gaat om acquisitie, retentie, conversie optimalisatie of verhogen van de winkelwagen waarde, of zelf viraliteit. Tijdens het lezen word je stap voor stap meegenomen in de analyse. In de zin dat je steeds een stapje dieper in de analyse gaat. Het maakt helder hoe je met de gegevens uit Google Analytics en vooral ook de draaitabellen van Excel kan gebruiken om de echte winst of verlies latende digitale marketing activiteiten inzichtelijk te maken.
Data is vaak nog onnodig spannend
Het terrein van data analyse is voor marketeers vaak nog nieuw of spannend. Dit komt mede door hun onervarenheid. Dat is precies waar dit boek in helpt!
Ja, je moet het wel willen begrijpen, het blijft de mathematische kant van marketing. Maar dat is nu eenmaal integraal onderdeel van het marketing vak anno 2019.
De aanpak van Daniël in Digital Marketing Pinball is door de opzet en de opbouw vanuit eenvoudige voorbeelden die groeien in complexiteit en de heldere tutorials eigenlijk heel begrijpelijk en spoort aan tot experimenteren met je eigen data.
Maakt analyseren toegankelijk
Toegankelijk is een beter woord, want door de voorbeelden en de tutorials is het mathematische opeens een leerproces. Zelf ben ik tijdens het lezen een aantal keer gestopt om met het boek ernaast een aantal analyses conform de aanpak in het boek te doen met mijn eigen (webshop opdracht) data.
Dus zelf achter de laptop gekropen en in Google Analytics en Excel, in het engels zoals voorgeschreven, even lekker stoeien met data. Op zoek naar de winnende aanpak of het kunnen reduceren van de (marketing) kosten en daarmee het rendement te verhogen. Dat leverde mij interessante inzichten en eerste lessen die smaken naar meer. Kortom ik werd geïnspireerd om er direct mee aan de slag te gaan.. Bedankt Daniël dat lukt niet bij elk boek.
Passend in mijn visie marketing vak
Het boek en de aanpak past prima in mijn visie op werken in de digitale wereld dat het net topsport is, maar waar je vooral mee aan de slag moet gaan. Dat is mijn motto zoals ik eerder in het interview op CustomerTalk aangaf.
Beginnen met leren in de marketing, daarbij is data onontbeerlijk tegenwoordig. Werken in digitale marketing is een continue proces van hypotheses stellen, uitwerken, live zetten, data verzamelen, monitoren en bijsturen. Daarin past dit boek met haar aanpak 1 op 1. Het is een boek dat je uitdaagt om aan de slag te gaan. Dus het is niet geschikt om te laten liggen tot de vakantie, maar juist om morgen mee aan de slag te gaan!