Werken in digitale marketing is net topsport. Dat klinkt als een cliché en uit ervaring kan ik beamen dat is het ook! Werken in de digitale wereld dat is een continue proces van hypothese stellen, uitwerken, live zetten, data verzamelen, monitoren en bijsturen. Waarbij je acties, opleveringen of mijlpalen de pieken zijn, vergelijkbaar met de sport. Zeker wanneer je realiseert dat je ook qua kennis moet bijblijven en in de digitale marketing is dat een must. In essentie gaat het dus om steeds weer te verbeteren en tegelijk je kennis up-to-date te houden. In ieder geval wanneer je het goed wil doen.
Kun je alleen maar succesvol digital marketeer zijn als je over een enorme bak talent beschikt?
Of zit de succesfactor ergens anders?
Deze vraag houdt mij bezig, zeker met mijn rol als kerndocent van het Digital Marketing Expert traineeship van Beeckestijn Business School. De eerste groep start op 8 februari 2019.
In dit traineeship ga ik high potentials in 18 maanden begeleiden in hun groei tot de nieuwe generatie digital marketeers. Uiteraard in samenwerking met vakgenoten die inhoudelijk de college’s verzorgen.
Omdat de realisatie van digitaal talent ontwikkeling echt nodig geloof ik daarin. Parallel zit het digitale marketingvak echt in een stroomversnelling. Bedrijven zijn massaal op zoek naar jong digitaal talent om hun team te versterken. Talent dat echter nog steeds ontwikkeling nodig heeft.
Het succes van “onze” Holland 8 in Rio in 2018 en het boek ‘Piek – hoe gewone mensen buitengewoon kunnen presteren’, brachten mij inspiratie voor de aanpak van de ontwikkeling binnen het traineeship.
Ik begon mijn “loopbaan” ooit als coach van een roeiteam.
Recent heb ik deze hobby weer opgepakt en ik moet zeggen het blijft een interessante sport. Roeien is een korte, cyclische beweging die ongeveer 30 keer per minuut wordt uitgevoerd. De kunst is om die beweging in stukjes op te knippen, te analyseren en steeds weer aan te scherpen. Telkens weer, totdat het roeiteam op elk detail in een haast perfecte symbiose van ritme, kracht en natuurlijk de techniek beweegt.
Dat vraagt niet persé om een uniek talent, maar vooral om een enorme bak focus, toewijding en verbeteren.
De techniek die ik als coach bij roeiers gebruik om hen continu te verbeteren is eigenlijk dezelfde systematiek die ik in digitale marketing vaardigheden ontwikkeling gebruik.
Testen, meten, daarvan leren en opnieuw proberen. Elke keer opnieuw. Net zo lang totdat je doel is bereikt. Waarbij ik als roeicoach elke minuut tot 30 keer een kans om te analyseren en bij te sturen. Dat doe ik net als in de marketing in een verbeterproces van (fout)hypothese stellen, oefening bedenken, oefening live uitvoeren, het resultaat monitoren en middels feedback bijsturen.
Die aanpak leidt tot resultaten. Kijk maar eens terug naar de Holland 8, die in Rio brons pakte met een team dat voor een deel bestond uit mannen die pas op latere leeftijd zijn begonnen met deze sport. Maar vooral veel in dit verbeterproces hebben getraind. Prachtig!
Ontwikkeling van digital vaardigheden
Dat is ook de aanpak die ik hanteer tijdens de ontwikkeling van digitale vaardigheden, werken met verbeterproces. Deze aanpak wordt nog eens haarfijn uitgelegd en onderbouwt in het boek ‘Piek – hoe gewone mensen buitengewoon kunnen presteren’, van psychologen Anders Ericsson en Robert Pool. Ik las het al weer 2 jaar geleden maar vind het nog steeds een aanrader.
De essentie van het boek is dat talent niet bestaat. Uitzonderlijke prestaties zijn vooral het resultaat van gerichte oefening. Mensen, zeker niet alleen topsporters, die uitzonderlijk presteren zijn in staat om een omgeving en een systematiek voor zichzelf te creëren, waarin ze continu met toewijding kunnen trainen en leren. Oefenen, oefenen, oefenen. Zonder concessies te doen op kwaliteit, op elk detail, elke keer opnieuw.
Dat is precies wat ik ga proberen over te dragen in het traineeship of bij mijn interim opdrachten, werken met een verbeterproces.
Waarbij ik ook eerlijk moet zijn, ja ook ik word soms geleefd door de hectiek van de dag en ben dan geneigd om zaken die minder urgent (maar wel belangrijk!) zijn half of helemaal niet te doen.
Maar de zaterdagen als roeicoach langs de kant houden mij scherp. Dan zit ik weer helemaal in het verbeterproces. Na de training fiets ik naar huis en evalueer vaak mijn eigen optredens van afgelopen week. Om daarin te blijven leren en de volgende uitdaging weer met verbeteren en leren te starten. Met het succes van “onze” Holland 8 of iets reëeler mijn eigen roeiers in het achterhoofd blijf ik scherp en kan ik maandag weer beginnen met het verbeteren en ontwikkelen.
Dat ga ik vanaf 8 februari met de eerste groep digitale trainees ook doen, hun continu uitdagen zichzelf te ontwikkelen.
Nu meer nieuws over mijn nieuwe rol op CustomerTalk, waar Ruud mij voor heeft geïnterviewd.