Ondernemen en commercieel succesvol zijn is net topsport. Dat klinkt als een cliché, maar dat is wel de essentie waar het over gaat. Tenminste, als je het goed wil doen.
Kun je dan alleen maar commercieel succesvol zijn als je als organisatie over een enorme bak digital salestalent beschikt? Talent alleen is niet voldoende, ook focus op het juiste commerciële succes en leren van fouten is nodig om dit te bereiken.
Of zit de commerciële succesfactor ergens anders?
Dat is de vraag die mij al langer bezighoudt. Ik zie organisaties in de digitale wereld van 2017 continu met frisse moed tegen die stroom in aan het roeien. Elke dag druk bezig het tempo in de organisatie te houden en tegelijk op zoek naar nieuw (en jong) commercieel talent om het team te versterken. Het succes van “onze” Holland 8 in Rio en het boek ‘Piek – hoe gewone mensen buitengewoon kunnen presteren’, brachten mij inspiratie om daar nu over te schrijven.
Ik begon mijn “loopbaan” ooit als coach van een roeiteam.
Interessante sport dat roeien, het is een korte, cyclische beweging die ongeveer 30 keer per minuut wordt uitgevoerd. Dat vooral als team van 2, 4 of 8 sporters wordt uitgevoerd, de eenmansboot de skiff even daargelaten, dat is geen team. Om als roeiteam te presteren is het de kunst om het zo goed mogelijk samen te uitvoeren en perfectioneren van de beweging. Het verbeteren van de beweging doe je als coach dan door die beweging in stukjes op te knippen, te analyseren en steeds weer aan te scherpen. Telkens weer, totdat het team op elk detail in een haast perfecte symbiose van ritme, kracht en techniek beweegt. Dat vraagt niet (alleen) om een uniek talent, maar vooral om een enorme bak focus, toewijding en heldere feedback.
Kijk maar naar de Holland 8, die in Rio brons pakte met een team dat voor een deel bestond uit mannen die pas op latere leeftijd zijn begonnen met deze sport. Prachtig toch!
Lean start-up en digital marketing model.
De techniek die coaches in het roeien, en vele andere sporten, gebruiken om teams continu te verbeteren is eigenlijk dezelfde systematiek die in het lean start-up model en digital marketing zit verwerkt. Analyseren, testen, meten, daarvan leren en opnieuw proberen. Elke keer opnieuw. Net zo lang totdat je doel is bereikt.
Dat het zo werkt (en dat er dus niets anders op zit) wordt nog eens haarfijn uitgelegd in ‘Piek – hoe gewone mensen buitengewoon kunnen presteren’, van psychologen Anders Ericsson en Robert Pool. Ik las het afgelopen jaar zomer op Sardinië, een regelrechte aanrader!
De essentie van dit PIEK boek is dat talent niet bestaat. Uitzonderlijke prestaties zijn in de ogen van de schrijvers vooral het resultaat van gerichte (eindeloze) training of oefening. Mensen die uitzonderlijk presteren zijn in staat om een omgeving en een systematiek voor zichzelf te creëren, waarin ze continu met toewijding kunnen trainen en leren. Oefenen, oefenen, oefenen met heldere en kort cyclische feedback. Zonder concessies op kwaliteit, oefening van elk detail, elke keer opnieuw de wens het beter te doen. Het is net de manier waarop ik dat vroeger met roeien deed en hoe het tegenwoordig in de wereld van (digitaal) verbeteren en verandermanagement ook gaat. Met de juiste cijfers / analytics erbij en de mogelijkheden van A/B testing kun je echt oefenen, leren en verbeteren in online sales en marketing. De uitdaging is om in die situatie van leren ook in een organisatie te creëren. Daarmee maak ik het verschil voor klanten.
Klinkt mooi, maar doe jij dat altijd dan?
Niks menselijks is mij vreemd, ook ik doe dit niet altijd. Maar het is wel wat ik bij klanten en in projecten probeer te doen en over te brengen. Werk als een team met heldere en commerciële doelen die je ook binnen een overzichtelijke periode kunt bereiken. Doelen die je gezamenlijk wil bereiken, maar blijf vooral in zien dat het gaat om de wijze waarop je de doelen bereikt. Daar zit namelijk het leren in. Bij de meeste organisaties valt hierin nog heel veel te winnen. Ook bij met het succes van “onze” Holland 8 in Rio het achterhoofd blijf ik er scherp op, het kan nog beter en dat moet ook zo blijven.
It’s time to change, voor jullie ook?
Dan kom ik jullie daarin graag helpen, schroom niet en neem contact met me op of bekijk eerst even mijn track record van digitale of commerciële project resultaten bij mijn klanten.